banner


Er din hjemmeside optimeret til smartphones?



Ved du, hvor vigtigt det er, at din hjemmeside er optimeret til mobile devices? Mobilvenlighed er yderst vigtig i den digitale verden vi lever i.

Brugen af smartphones er stigende
Flere og flere brugere, og dermed potentielle kunder, bruger deres smartphones til at surfe på nettet. Brugerne køber flere af deres produkter gennem deres smartphones og tablets, derfor er det yderst vigtig, at din hjemmeside er mobilvenlig. Det vil sige, at når en bruger skifter fra at se din hjemmeside på deres computere til mobil, skal din hjemmeside kunne ses optimalt begge steder.

Hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig, kan designet komme til at se forfærdelig ud og funktionaliteten kan nedsættes. For eksempel kunne din ”Køb nu”-knap forskydes, så din kunde ikke kan købe dit produkt. Derudover kommer din hjemmeside til at se uprofessionel ud, hvilket i værste tilfælde kan afskrække kunden, så de leder efter bedre alternativer. Allerede her har man tabt en potentiel indtjening, hvilket kan være fatal for en nystartet eller lille virksomhed.  

Tabel over brug af smartphones

Man kan se på grafen, at brugen af mobltelefoner og de tjenester de medfører er støt stigende og dermed også internet-handel gennem mobilen. Få flere tal og andre stats på kulturstyrelsens hjemmeside her.

Ændring i Googles algoritme
Der er ingen, der bare har en lille smule viden omkring den digitale verden, der er i tvivl om, hvor stor og vigtig Googles søgemaskine er, for at ens virksomhed kan blive fundet. Men er du også opdateret omkring de nyeste ændringer Google har lavet i deres algoritme?

Den 21. april har Google ændret deres algoritme, så den favoriserer mobilvenlige hjemmesider i søgeresultaterne. Og op til 95% af de besøg, der kommer til dit website fra en søgemaskine er fra Google. Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside dukker op på Google. Så det vil sige, hvis du har en mobilvenlig hjemmeside, så kommer din hjemmeside automatisk længere op i søgeresultaterne end de sider, der ikke er mobilvenlige. Dermed driver din mobilvenlige hjemmeside mere trafik til dit website, end hvis den ikke ville være mobilvenlig.

Læs mere om mobilvenlighed og Google algoritme her  

Udover Google, offentliggjorde Facebook nogle tal, der understøtter vigtigheden af at have et mobiloptimeret website. ­Facebook havde en stigning på hele 31% fra smartphones og tablets på deres platform og hele 75% af deres videoer blev set fra mobile devices. Se flere statestikker her (engelsk version).

Mobilvenlighed giver en konkurrencemæssig fordel
Når man bruger Google på din smartphone til at lede efter en virksomhed, viser den en i søgeresultatet om din hjemOKmeside er mobilvenlig (Se nedenstående billede). Dette betyder, at Google kategoriserer din hjemmeside i en meget attraktiv pulje, der bliver favoriseret i søgeresultaterne. Derved får du og din virksomhed en konkurrencemæssig fordel.  

Mobilvenlighed

Derfor er facit: Sørg for, at din hjemmeside er mobilvenlig.  

Hvis du har spørgsmål til mobiloptimering kan JABA Media hjælpe dig videre. Vores hjemmesider er altid mobilvenlige, så det er en ting mindre, du, som virksomhed, skal tænke på. Kontakt os her 

Publiceret af Alexander von der Wehl Mikkelsen den 24.07.2015








Indtast dit navn

Indtast din email