banner


SEO – Search engine optimization eller bare søgemaskineoptimering



Hvorfor er det vigtig at optimere din hjemmeside med specifikke søgeord – tænker du?  

Du kender det selv. Hvis du er inde og bruge googles, eller en anden udbyders, søgemaskine, skriver et søgeord, så læser du sjældent flere resultater end dem på første side. Måske endda ikke flere end de første 3-4 resultater. Og hvis dit ønskede søgeord eller emne ikke findes blandt resultaterne, så skriver du bare et nyt søgeord.  

Derfor er det utroligt vigtig for din virksomhed at tænke søgeordsoptimering, når du skriver indhold til din hjemmeside. Fordi, hvis du ikke optimerer din hjemmeside, lander du på side 2 eller 3 eller endnu længere tilbage, når kunder søger efter dig igennem en søgemaskine. Dette vil resultere i, at din hjemmeside forsvinder i mængden, og det produkt, du prøver at sælge ikke bliver set eller solgt. Dermed forringes din synlighed, som igen kan føre til tabte kunder og tabt indtjening.  



I den nye digitale tidsalder er det yderst vigtig, man hele tiden tænker over, hvordan man kan optimere og forbedre sin indsats på internettet. Og SEO er et skridt på vejen – et stort skridt. Hvis man optimerer sin indsats på digitale platforme samt ens hjemmeside kan det drive den trafik, man skaber digitalt, til fysiske kunder i sin forretning.  

Det er ikke alle virksomheder, der ved, hvordan man skal optimere ens hjemmeside, og det er til dels også teknisk, da man skal have noget erfaring med HTML og kodning. Men heldigvis er der hjælp at hente på nettet. For eksempel findes der mange introduktionsvideoer på youtube.  

En vigtig ting, der bliver nævnt i ovenstående video er søgeord. ”Det nytter ikke noget, at man beskriver sine produkter som armaturer, når ens kunder søger efter vandhaner på google.” Derfor har Google lavet et værktøj, der hedder Keyword Planner, man kan bruge til at finde ud af, hvad ens kunder leder efter på nettet.

Prøv Keyword Planner her

Simpelt forklaret, så skriver man et ord, en sætning eller et emne fra ens hjemmeside ind i et felt. Derefter kommer dette Keyword Planner med alternativer og statistikker på, hvor mange der leder efter denne sætning, ordet eller emnet. Dermed kan man finde frem til, hvilke ord, der bliver søgt mest efter og på denne måde forbedre din virksomheds rangering på Google.

Keyword planner

Fra oventsående billede kan man se, at jeg har indtastet søgeordet "hjemmeside". Derefter kommer Keyword Planner med nogle forslag til, hvad folk har søgt efter, og med hvilken frekvens. Der er f.eks. blevet søgt 1.600 gange efter "lav din egen hjemmeside" pr. måned. Derfor ville det være en god idé at tilføje denne sætning i overskriften, underoverskriften og/eller bruger sætningen i selve teksten. For at gøre sandsynligheden større for at blive fundet, kan man tilføje de andre sætnigner og keywords, som Googles værktøj har foreslået. 

Søgemaskineoptimering er et af de værktøjer, din virksomhed kan bruge for at blive set og hørt i den digitale tidsalder. Ovenstående var bare en simpel introduktion til, hvad SEO går ud på. Dette er kun toppen af isbjerget – så hvis du brug for hjælp til din hjemmeside, og hvordan man optimerer den, kan du altid kontakte os her.

Publiceret den 18.07.2015 af Alexander Mikkelsen   









Indtast dit navn

Indtast din email