banner


Optimering af dit website design



Det er ikke kun udseendet eller designet af din hjemmeside, som rent æstetisk skal se lækker ud. Men det gælder om at optimere forskellige parametre, så du guider kunden hen til det sted på din hjemmeside, der giver dig bedst konvertering. 

Det kan være du har en webshop, hvor du gerne vil have kunden til at købe et produkt og lægge det over i din kurv. Placeringen af kurven kan have stor betydning for, om du sælger et produkt eller ej. Det kan have stor forskel om din kurv ligger i højre eller venstre side af din hjemmeside. Det skal være intuitivt for kunden at finde kurven, for hvis kunden ikke kan finde kurven med det samme, kan det ende med, at kunden ikke køber dit produkt alligevel. Det kan være, kunden ikke kunne finde din kurv, er blevet irriteret over placeringen og dermed føler, at din webshop er uprofessionel. 

Eller måske har din virksomhed en blog, hvor I giver gode tips eller offentliggører nyheder om nye produkter. Her er placeringen af menupunktet vigtig. Den skal igen være intuitivt for brugeren at finde og bruge. Hvis menupunktet ikke er nemt at finde eller er overskuelig, er der ingen, der læser jeres blog. Dermed går din virksomhed glip af potentielle nye kunder.  Det gælder om at teste sig frem - hvor ser menupunktet rent æstetisk bedst ud, og hvor synes man selv, det er logisk at placere. Se et eksempel fra vores blog. Her følger menupunktet med dig, hvis du bevæger dig længere ned på siden. Dermed kan du altid finde tilbage til de andre punkter, hvis du har brug for det, som gør det nemt og overskueligt for kunden.  



Farvevalg på din hjemmeside

Farvevalget på din hjemmeside er også et vigtigt punkt, som din virksomhed skal overveje. Hvilken farve skal dine CTA (Call to Action) knapper have?  Skal de være grønne, fordi grøn er håbets farve og er blevet symbol på økologi og natur? Eller skal de være røde, fordi det symboliserer varme og passion? Forskellige farver vækker forskellige associationer hos mennesker, men der er nogle universelle betydninger bag visse farver. Derfor er det vigtigt, at din virksomheder tænker over farvevalget på din hjemmeside og CTA knapperne.   

Læs mere om farver og deres betydning her    

Derudover findes der også forskellige værktøjer, man kan bruge til at vælge farverne til din hjemmeside. Hvis du f.eks. ikke er sikker på, at teksten på din hjemmeside har den rigtige farve eller om kontrasten mellem tekst og baggrund er stor nok, så alle folk kan læse det, så kan du tjekke det her.

Læseligheden af dine tekster
Men man skal også tænke på læseligheden af din tekst. Dine webtekster skal være læsevenlige. Undersøgelser viser, at man læser 20% langsommere på nettet, da det er mere anstrengende for øjnene. Og man skanner teksterne efter de ting, man leder efter, mere end man egentlig nærlæser dem. Derfor: 

- Skriv korte artikler og tekster 
- Brug mange afsnit, så teksten bliver overskuelig 
- Lav bullet points 
- Brug store overskrifter 
- Brug fed/kursiv eller en anden metode til at fremhæve vigtige ord i teksten (Dermed leder du læserens opmærksomhed hen til det ord, når de skanner din tekst)
- Brug billeder og videoer til at bryde teksten 
- Tænk over, hvordan din tekst ser ud på smartphones og tablets

Her er et glimrende eksempel på en meget dårlig hjemmeside, der opsummerer alle de fejl, man IKKE skal begå. 

 

1. Dårligt farvevalg: Den blå baggrundsfarve gør ikke noget godt for øjnene og de mange forskellige farver gør hjemmesiden forvirrende at se på. Sørg for at have harmoniske farver, der ikke er i kontrast til hinanden.

2. Overskuelighed: 
Hjemmesiden er uoverskuelig. Menupunkterne på højre og venstre side virker nærmest forvirrende, selvom meningen med en menu er at skabe overskuelighed.

3. Teksten: 
Man kan sige, at hjemmesiden holder sig til korte tekster, da der nærmest kun er ord på siden, men de virker organiseret, hvilket gør det forvirrende at kigge på for en bruger.  

4. Billederne: 
Igen kan man sige, at hjemmesiden er meget visuel - så visuel, at det nærmest er overstimulerende at kigge på pga. farverne og billederne. Hjemmesiden bruger billeder, men der er alt for meget tekst på billederne, så man ikke kan se motiverne længere. - Hold det simpelt. 

Man kunne blive ved med at fremhæve forskellige fejl og mangler, men jeg tror, du forstår meningen med det.

Læs mere om website design og optimering her      

Det er små ting på dit website, der afgør, om din kunde gør, som du har haft intention om, kunden skal gøre. Derfor er det vigtigt hele tiden at teste din hjemmeside og se, om du kan optimere på den. Det kan være farvevalget, placeringen af forskellige emner eller menupunktet. Men det skal selvfølgelig være på baggrund af håndfaste tal og viden.

Disse tal kan du finde på Google Analytics, som er utroligt fedt værktøj at have. Analytics viser dig, hvordan din hjemmeside performer, hvor mange besøg, du har, hvor mange konverteringer der er og meget mere. På baggrund af den analyse, du laver fra tallene Google Analytics giver dig, kan du finde nogle områder, hvor du kan optimere designet af din hjemmeside. Og det næste skridt er så at få implementeret dine optimeringer og se, om de overhovedet har en effekt.   

Det kan gøres igennem en såkaldt landing page, som er en separat side, hvor du har tilføjet dine ændringer. Så kan du sende 50% af din trafik fra din hjemmeside til landing page’en med ændringerne og de andre 50% til din ”normale” hjemmeside. Igen ved at kigge på Google Analytics, kan du se, om din landing page med ændringerne performer bedre end din gamle.

Hvis dette er tilfældet, gælder det om at få implementeret dine ændringer hurtigst mulig. Det gælder så om løbende at lave disse A/B tests, eller split tests, som nogen kalder dem, igen og igen, så du hele tiden forbedrer din hjemmeside. Derved kan du få det bedste ud af din hjemmeside og lede kunden til det, du gerne vil have dem til på din hjemmeside.     

JABA Media vil altid gerne hjælpe dig videre med råd om design. Så hvis du har spørgsmål til ovenstående, kan du kontakte os her.

Publiceret den 18.07.2015 af Alexander Mikkelsen 











Indtast dit navn

Indtast din email